• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har en lite komplicerad fråga iallafall enligt mig , på onsdag ska jag till tandläkaren och där jag går så är det bara faktura som skickas hem , alltså inte betala med kort eller kontant ! Hur ska man göra i ett sånt läge när man har inledande ? Ska jag gå och sen betala när den kommer ? För måste ju kunna fixa lagningen ? För tänkte den kommer ju inte till inkasso eller så ! Eller landstinget anmäler den skulden också ?
Den ingår ju inte i skuldsaneringen. Betala eller få ny löneutmätning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om man vill behålla sitt AMEX-kort under skuldsanering? (Ligger inte efter där med någon skuld men vill nyttja det efter skuldsaneringen) går det eller har någon gjort liknande?
Absolut inte det räknas som ny skuld plus att det förmodligen inte kommer att gå.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jo tack det vet jag, och vilken månad det betalas ut vet jag att det skiftar från ”fall till fall”. Men det var ju inte heller min fråga, min fråga var om någon visste när i månaden det betalas ut, början av varje månad, samma som när lön betalas ut, slutet av månaden…eller om det skiftar.
Alltid i slutet på månaden… Du kan t.o.m söka fram de specifika datumen på KF:s hemsida…

 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Löneutmätning drar bara ingång om skulden uppkommit efter inledande. Kolla dock vad som står på det du fått så att de inte skrivit ett datum som inte stämmer när skulden uppstått, det hände mig nämligen.

Kommer det in mål ska dom verkställas.
Man ska invända mot verkställighet med hänvisning till inledande skuldsanering är det du nog menade..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Kommer det in mål ska dom verkställas.
Man ska invända mot verkställighet med hänvisning till inledande skuldsanering är det du nog menade..
Jag menar att man kan få löneutmätning även vid en skuldsanering om skulden uppstått efter inledande.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Hej en fråga! Jag ansökte om skuldsanering för 2 månader sen och i samma veva så slutade jag betala på mina lån. Nu har dem första inkasso kraven börjat komma och dem hotar blandannat att jag kan bli anmäld i domstol och jag ej betalar. Stämmer detta? Och ska jag fortsätta att strunta i att betala allting medans jag väntar på beslut om inledande. Jätte tacksam för hjälp.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej en fråga! Jag ansökte om skuldsanering för 2 månader sen och i samma veva så slutade jag betala på mina lån. Nu har dem första inkasso kraven börjat komma och dem hotar blandannat att jag kan bli anmäld i domstol och jag ej betalar. Stämmer detta? Och ska jag fortsätta att strunta i att betala allting medans jag väntar på beslut om inledande. Jätte tacksam för hjälp.
Det gjorde de även med mig flera gånger.
Har du tagit lån och aldrig betalat på dom så kan det bli rättsligt då de kan hävda att lånet togs i avsikt att aldrig betala. Jag har en anhörig som blev dömd för det men han svarade inte på några brev, mejl osv efter att lånet togs. Blev en tredskodom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag menar att man kan få löneutmätning även vid en skuldsanering om skulden uppstått efter inledande.

Ok, men det var ju inte alls det du skrev.
"Löneutmätning drar bara ingång om skulden uppkommit efter inledande. Kolla dock vad som står på det du fått så att de inte skrivit ett datum som inte stämmer när skulden uppstått, det hände mig nämligen."

Det är fel. Det jag svarade är rimligare åtgärdsplan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej en fråga! Jag ansökte om skuldsanering för 2 månader sen och i samma veva så slutade jag betala på mina lån. Nu har dem första inkasso kraven börjat komma och dem hotar blandannat att jag kan bli anmäld i domstol och jag ej betalar. Stämmer detta? Och ska jag fortsätta att strunta i att betala allting medans jag väntar på beslut om inledande. Jätte tacksam för hjälp.

Det stämmer, de flesta väljer dock att skicka via kfm
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp